Tuesday, September 7, 2010

setelah kau pergi...

bagi kebanyakan kita tanggal 31 ogos menjadi ingatan kerana itu tarikh negara kita mencapai kemerdekaan..
aku pon dulu mcm tu gak.. tp 31 ogos 2010 bukan lg menjadi tarikh yg aku akn rai kn.. kerana pd tarikh tu la aku kehilangan ayah tercinta...
setelah 4hari tidak sedarkn diri akibat strok.. ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga.. pemergian yg xkn kembali... pukul 8.30 aku bertolak balik ke ipoh d hantar oleh abg aku n ejoy.. sblum meninggakan rumah aku bisikkan di telinga ayahku " ayah... no balik ipoh dulu yer.." air mata yg baru mahu keluar segera ku sapu.. baru separuh perjalanan abg sulung ku call... die suruh patah balik... mcm de something yg jd. aku dpt agak ape tp aku cube nafikan... setiba nye d rumah aku tgk kawan2 ayah ramai d depan rumah... bile aku masuk aku tgk muke ayah dah di tutup dengan selendang.. sayu nye hati aku tuhan je yg tahu... aku xsempat nk mintak ampun dgn ayah... emmm... mlm tu hanya air mata yg menemani... thanx pd kwn2 yg msg utk mententeram kn aku.. hanya KAWAN2 je yg ada...
bacaan yasin kedengaran di ruang legar rumah.. sehingga subuh... pg2 ramai yg dah dtg utuk uruskn pengkebumian ayah... sahabat baik aku suhaida dtg.. thanx su... bau kapur barus yg aku takuti selama ini tidak lg meninggalkan kesan dlm diri aku.. skali lg aku terlepas peluang mengucup dahi ayah utk kali yg terakhir... emm.... air mata sudah hampir kering tp asih xhenti2 mengalir.. masih setia menemani pipi aku...
sehingga d tnah perkuburan air mata tidak berhenti.. ramai budak2 kg yg dtg membantu menguruskan pengkebumian ayah... xde kata yg mampu aku ucapkan bila tgk wajah ayah kali terakhir di liang lahat.. ayah... lepas ni nono xleh nk tgk ayah dah... hanya doa je yg mampu nono kirimkan..
kini.... xde lg kedengaran suara ayah batuk... xde lg rutin ke hospital utk ambik ubat ayah... xde lg dengar ayah bising2 suruh pasang ubat nyamuk... xsangka aku akan rindu bende2 mcm tu...

No comments:

Post a Comment